.

Proč se vyplatí jíst špaldové vločky? Vlastnosti špaldových vloček.

Špaldové vločky jsou mnoha dietology považovány za superpotravinu – obsahují mnoho cenných vitamínů a minerálů. Proč je dobré jíst špaldové vločky? Mohou je jíst všichni?

Jak vznikají špaldové vločky?

Špalda je jedno z nejstarších pěstovaných obilovin. Podle některých zdrojů byla poprvé vyšlechtěna přibližně před 8000 lety. Vznikla pravděpodobně zkřížením pšenice dvouzrnky a divoké trávy. Špalda je běžně pěstována v mnoha evropských zemích a v USA.

Špaldové vločky vznikají oloupáním a rozdrcením zrn špaldy. V dalším kroku jsou zrna čištěna a poté dosušována. Následující fáze výroby zahrnuje odlupování a čištění zbytků slupek. Po takové přípravě jsou zrna drcena. V poslední fázi jsou zrna špaldy vystavena páře, poté jsou vločky vyrobeny a prosévány. Takto připravené špaldové vločky jsou baleny.

 

Výživové složky ve špaldových vločkách

Špaldové vločky jsou skvělým zdrojem živin a vlákniny (v 100 g je až 10 g). Špaldové vločky obsahují také tuky, včetně mono- a polynenasycených kyselin, např. kyseliny linolenové a glutamové. Obsahují vitamíny skupiny B, E, A, K a minerály: vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, zinek, měď, mangan, selen. Dále obsahují karotenoidy, např. lutein a zeaxantin, a kyselinu křemičitou. Studie ukázala, že špalda ve srovnání s pšenicí má větší antioxidační schopnost.

Složení Obsah
Kalorie 367 kcal
Vitamíny
Riboflavin 0,11 mg
Niacin 6,67 mg (42 %)
Kyselina pantothenová 1,33 mg (27 %)
Vitamín B6 0,27 mg
Minerály
Železo 4,80 mg (27 %)
Hořčík 133 mg (32 %)
Mangan 3 mg (130 %)
Fosfor 333 mg (27 %)
Zinek 3 mg (27 %)
Tuky 3,33 g
Vláknina 10 g
Cukry 16,67 g (36 %)

 

Jaké mají vlastnosti?

Četné vědecké studie ukázaly, že konzumace celozrnných produktů (včetně špaldových) snižuje riziko mrtvice, infarktu a dokonce výskytu některých druhů rakoviny.

Podporují trávicí systém

Špaldové vločky mají vysoký obsah vlákniny, která stimuluje činnost trávicího systému. Pomáhá zvýšit objem stolice a zlepšuje vstřebávání živin. Obsah vlákniny pomáhá při léčbě potíží, jako jsou nadýmání, zácpa, nadměrná plynatost, průjem a jiné střevní choroby, např. vředy. Studie ukázala, že zvýšení množství vlákniny snižuje riziko výskytu divertikulární choroby.

Pomáhají kontrolovat hladinu cholesterolu v krvi

Vědecká analýza ukázala, že vláknina pomáhá snižovat hladinu špatného cholesterolu v krvi. Zabraňuje nadměrnému vstřebávání cholesterolu z potravy. Pomáhá dosáhnout rovnováhy mezi mastnými kyselinami v těle. Špaldové vločky obsahují kyselinu křemičitou, která zvyšuje pružnost žil a zároveň zvyšuje odolnost krevních cév.

Pomáhají při léčbě hypertenze

Špaldové vločky obsahují vlákninu, která pomáhá snižovat krevní tlak. Metaanalýza 24 randomizovaných studií, kterých se zúčastnilo celkem 247 tisíc pacientů, ukázala, že pravidelná suplementace vlákniny obsažené ve špaldových vločkách snižuje úroveň systolického a diastolického krevního tlaku. Zvýšení obsahu vlákniny ve stravě může přispět k prevenci hypertenze u lidí žijících ve vysoce průmyslově vyspělých zemích.

Zlepšují krevní parametry

Špaldové vločky obsahují nehemové železo. Tento minerál je nezbytný pro tvorbu červených krvinek. Zvýšení počtu RBC způsobuje zvýšený průtok krve v celém těle, a tím lepší okysličení buněk.

Pomáhají regulovat hormony

Špaldové vločky obsahují vitamín B3, který hraje klíčovou roli pro nadledvinky. Niacin příznivě ovlivňuje hladinu pohlavních hormonů, a tím funkci celého těla.

Pomáhají udržovat zdravé kosti

Špaldové vločky obsahují minerály nezbytné pro zdraví kostí – vápník a fosfor. Zvýšení hladiny těchto minerálů v těle zabraňuje vzniku kostních onemocnění, jako je osteoporóza.

Podporují rozvoj nových tkání

Špaldové vločky obsahují hodně fosforu, ve 100 g je 401 mg tohoto prvku, který v kombinaci s rostlinnými bílkovinami přispívá k rozvoji a tvorbě nových tkání. Fosfor je také důležitý pro tvorbu DNA, nezbytné pro tvorbu nových buněčných spojení.

Může zvyšovat imunitu

Tiamin obsažený ve špaldových vločkách posiluje imunitní systém a zároveň zmírňuje stres a úzkost. Ve 100 g je 0,36 mg tiaminu, což je jeden z nejvyšších výsledků mezi obilovinami.

Může být pomocná při léčbě cukrovky

Špaldové vločky obsahují hodně vlákniny, díky čemuž pomáhají regulovat hladinu inzulinu a glukózy v těle. Metaanalýza studií z roku 2013 ukázala, že denní konzumace dvou porcí potravin bohatých na vlákninu, jako jsou například špaldové vločky, snižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu.

Zlepšují stav pokožky, vlasů a nehtů

Špaldové vločky obsahují kyselinu křemičitou, která zlepšuje stav nehtů (jsou pevnější a odolnější proti poškození), pokožky (zabraňuje stárnutí) a vlasů (posiluje je od kořínků po konečky).

Špaldové vločky a glykemický index

Špaldové vločky mají o něco vyšší glykemický index než ovesné vločky, IG = 45. Díky nízkému glykemickému indexu jsou špaldové vločky zvláště doporučovány osobám s cukrovkou 2. typu, které musí pečlivě sledovat svůj jídelníček. Výše uvedené studie potvrzují příznivý vliv špaldových vloček na zdraví osob s cukrovkou 2. typu.

Kontraindikace a alergie

Přestože má špalda mnoho zdravotních přínosů, neměly by ji konzumovat osoby trpící celiakií, alergií na lepek nebo syndromem dráždivého tračníku. Lepek obsažený ve špaldě způsobuje autoimunitní reakci, která vede k zánětu tenkého střeva – léčba je možná pouze bezlepkovou dietou.

Špaldové vločky by neměly konzumovat ani osoby trpící přecitlivělostí na lepek, protože mohou vyvolat různé zažívací potíže. Osoby s alergií na pšenici by se měly špaldovým vločkám také vyhnout, protože obsahují stejný druh bílkovin jako pšenice.

Špaldové vločky jsou skvělou alternativou ke klasickým ovesným vločkám díky pozitivnímu vlivu na celý organismus. Můžete je jíst jak jako přísadu do jídel, tak jako svačinu během dne.

Materiály:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7215096/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25727082/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25727082/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26098118/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26062574/
https://www.bmj.com/content/343/bmj.d4131
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/food.200390012
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/486375
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24158434/